Nezapomeňte, že na blogu máte pravidelně aktuální články o všem, co by vás mohlo zajímat!

Pár slov o jogurtech je psaní, které vás může rozladit, protože v něm zpochybňuji pozitivní účinek jogurtů, jak jej šíří moderní lékaři, západní dietetici a – výrobci těchto mléčných výrobků. Je to problém, který řeším už pár let se svými cvičenci jógy.

Z hlediska tradiční čínské medicíny (a je to tím pádem ověřeno několika tisíciletími, ne jako u stravovacích módních výstřelků jen pár lety…) je to pro naše zeměpisné klima naprosto nevhodná potravina. Od podzimu do jara by se tělo mělo udržovat teplými (nebo středními či občas horkými) potravinami typu teplých kaší, vařených a dušených jídel atd., protože vnější zima vstupuje do organismu a při oslabení může dojít k napadení vnější škodlivinou (virózy, angíny atd.).

Ochlazování organismu, který potřebuje zahřát

Jogurt svým obsahem mléka (jinak já mléko normálně konzumuji, nejsem antimlíkař 🙂 ) a kvasinek významným způsobem ochlazuje slezinu a celý její okruh (kam patří i žaludek a slinivka), čímž během zimního období výrazně pomáhá k zahlenění organismu (!). Tedy přesně naopak, než je nám výrobci Actimelů a podobných umělotin vnucováno…

Rýma, celulitida, vystouplé bříško

Typickou konzumentkou bílých „zdravých“ jogurtů je žena, která si chce udržet váhu, chodí do fitka a „jí zdravě“. Z nízkotučných výrobků a kysaných mléčných výrobků konzumovaných v zimě (které doplňuje syrovými saláty a odšťavněnými plody) většinou trpí rýmou a dalšími projevy zahlenění, ale co hlavně – celulitidou (i přes svou štíhlost). Navíc oslabená slezina (jogurty a dalšími faktory: zimou atd.) způsobuje, že i relativně štíhlí lidé nemohou „shodit kila“ na bříšku a nohách. Není tam ovšem tuk, jak se mylně domnívají, ale hlen s tukem.

Jogurt není vhodný nejen ve své nízkotučné podobě, ale obecně jako potravina pro naši zeměpisnou šířku (a délku 😉 ). Ať už je domácí, ochucený či neochucený atd.

Zařaďte do stravy slzovku

Není od věci zjistit si něco o slzovce, která se už v Česku dostane (nejsem distributorka 😉 ), a používat ji v zimě střídavě s rýží (která nemá zahřívající vlastnosti, ale aspoň je neutrální).

Více o Slezině a Žaludku z pohledu TCM najdete zde.

Mějte se krásně (bez jogurtů! 😉 )!