21. května si budeme online povídat o léčivých houbách světa i našich lesů. Více info tady.

IMG_6683[1]Odšťavňujte s rozumem je článek, kde se dozvíte hlavní zásady o zdánlivě tak jasné věci, jako je odšťavňování zeleniny, ovoce a dalších rostlin. V poslední době se totiž mezi lidmi rozmohly pochybné informace o tom, jak je pití čerstvých ovocných, zeleninových, bylinných a jiných rostlinných šťáv zdravé. Ano, je – ale…

V zimě zimně?

Už i v supermarketech a na jiných místech se setkáváme například s produkcí firmy Ugo, která se chopila příležitosti začít prodávat ve velkém „zdravý životní styl“, v tomto případě čerstvé šťávy. I tam ovšem dochází k některým prohřeškům proti zdravému rozumu a obecně zdravé stravě z pohledu tradiční čínské medicíny (a onoho zdravého rozumu).

V zimě rozhodně ne chlazené!

IMG_6682[1]Pamatujte si tedy nejdůležitější zásady:

  • pokud chceme v zimním období konzumovat čerstvé šťávy, rozhodně by jich nemělo být příliš (co se týče množství)
  • rozhodně by neměly být z chlazených surovin
  • a rozhodně by měly být většinově ze sezonních plodin

Doporučit lze například celer (i řapíkatý), jablka, mrkev, červenou řepu, případně šípky, které ještě zůstaly po mrazech na keřích, a které jsou tím pádem krásně měkké a zralé. Doporučit naopak nelze produkty z tropů – například pomeranče, mandarinky, ananas, jahody, jiné bobuloviny, ale ani například banán (u dětí způsobuje často zahlenění a málo se o tom ví!).

I zde platí: lokálně, sezonně. A v zimě teple 😉

Dejte přednost lokálním a sezonním druhům ovoce a zeleniny. Jakmile – a bude to už brzo! – vykouknou první jedlé rostliny, jako je kopřiva, jitrocel, mladé listy podbělu (více o něm zde), mladé listy pampelišky, lichořeřišnice a další, neváhejte a přihoďte je ke své denní porci šťáv!

Zdravý a cenný pomocník

Čerstvé šťávy mohou být zdravým a cenným pomocníkem, a to zejména v předjaří, jako je teď v únoru, kdy tělo začíná pociťovat nedostatek čerstvých živin po zimě. Je však třeba si u toho neoslabovat slezinu příliš studeným jídlem a pitím (proto by odšťavňované suroviny měly aspoň pár hodin před zpracováním ležet v pokojové teplotě, rozhodně nepřidávejte led a v Ugo nekupujte nic, co mají v chladicím boxu!), aby nedošlo k opačnému efektu – zahlenění a zastuzení organismu.

PS Doporučuji některé problematické suroviny z jiných než domácích zdrojů před odšťavněním oloupat – například jablka a okurky (bývají nejvíce chemicky ošetřovány, bohužel…).