Od konce června mám volno. Na regeneraci, na dodělání kurzů. Už mám ale vypsány akce od září, tak koukněte do kalendáře

Jemná jógová dechová technika, jež neexcituje, ale zklidňuje. Vyrovnává energie mezi levou (racionální, lineární = většinou přetíženou) a pravou (intuitivní, nelineární = často nevyužitou) mozkovou hemisférou. Vyrovnává tlak mezi pravou a levou nosní dírkou (například pravou, jež hlídá zažívání a vylučování, míváme častěji ucpanou) – mezi idou a pingalou.

Účinky:

  • pomáhá při nespavosti, je-li praktikována večer
  • ladí na klidný den, pokud ji provádíme po ránu
  • trénuje krom pránájámy i techniky koncentrace, případně úvod do meditace

Jak ji provést?

  • zavřete oči a vydechněte
  • palec si položte na pravou nosní dírku
  • prsteníček na levou nosní dírku
  • ukazováček a prostředníček jsou položeny jemně buď na třetím oku, nebo schovány v dlani
  • uvolněte levou nosní dírku a nadechněte
  • levou nosní dírku uzavřete prsteníčkem, uvolněte pravou nosní dírku a vydechněte
  • nadechněte pravou nosní dírkou, uzavřete
  • uvolněte levou nosní dírku a vydechněte
  • takto opakujte podle potřeby
  • končí se výdechem levou nosní dírkou
  • ještě chvíli nechejte oči zavřené a vraťte se k běžnému dýchání

Dýchání do trojúhelníku/čtverce

Dýchání do čtverce:
  • stejný dechový interval použijte pro nádech a výdech (počítejte si)
  • stejný dechový interval použijte pro zádrž dechu po nádechu a po výdechu
  • kontraindikace: vysoký krevní tlak
Dýchání do trojúhelníku:
  • stejné jako u dýchání do čtverce
  • vynecháváme zádrž dechu po nádechu

V jednom z mých kurzů (Osmidílná jógová stezka) se každou lekci zaměřujeme na jeden z osmi Patandžalího jógových pilířů, a sice kromě nadi suddhi:

  • nácvik plného jógového dechu
  • postavení páteře při pránájámě
  • dech v ásanách
  • základní dechové techniky:
    • bhastrika
    • kapalabhati
    • bhrahmari
    • shitali
    • sitkali