21. května si budeme online povídat o léčivých houbách světa i našich lesů. Více info tady.

maxresdefaultJelena Svitko je ukrajinská léčitelka a bylinářka, jež je autorkou mnoha knih, které v češtině vydává nakladatelství Eugenika. Nyní moje firmička Texty hezky česky připravuje k vydání její text Cévy, který vyjde v roce 2017. Obsáhlé informace o cévních nemocích a možnostech jejich léčby doplňuje zamyšlení o vegetariánství s receptem na Tajnou zbraň vegetariána. Recept najdete pod úvodním psaním o bezmasém stylu výživy.

veg-basketVegetariánství

Nyní pár slov o vegetariánství. Tento životní styl a způsob stravy je stále více populární, existují případy uzdravení z nemoci poté, co pacient odmítl potraviny živočišného původu. Možná, že příčinou uzdravení v tomto případě byla absence cholesterolu v potravě, ale kompletní odmítnutí této látky také není úplně žádoucí. Dobrý a špatný cholesterol je téma na dlouhou diskusi. Zde jen upozorním na nevýhody vegetariánství z hlediska přírodní medicíny. Nedostatek tuku ve stravě přispívá ke stagnaci žluči a vede k poruchám trávení, zácpě i hemoroidům a také přispívá k tvorbě kamenů ve žlučníku. Nejlepší je taková dieta, kde je symetrický podíl bílkovin, tuků a sacharidů. Těm, kteří dodržují ortodoxní pravoslavný půst, stačí postní doba dostatečně k tomu, aby si tělo odpočinulo od potravin, které obsahují cholesterol.

best-tips-to-lose-weight-without-getting-painZnám jeden nešťastný případ, kdy velký muž začal dodržovat vegetariánství pro boj s nadváhou. Postupně vyloučil maso, mléčné výrobky i výrobky z těsta, protože to také obsahuje tuk. Podařilo se mu zhubnout 50 kg, ale bylo to následováno zlomenou nohu a kosti mu nesrůstaly tři měsíce, protože jeho tělo nemělo dostatek vápníku, hořčíku, bílkovin ani dalších stavebních materiálů. Proto doporučuji i do vegetariánské stravy zařazovat bílkoviny. Často lidé přejdou k vegetariánství z etických důvodů, například když vidí fotografie z jatek. Ale nepodléhejte emocím a nemrhejte silami svého těla. Souhlasím s jednou moudrou starou ženou z vesnice Žitomiru, když tvrdila: „Ona (zvířata) mají Bohem předurčeno, že budou snědena.“

Nicméně z vegetariánské kuchyně je třeba vzít to nejlepší.

9ff25c9385096faf509d1aa888a0d837Tajná zbraň vegetariána

K přípravě budete potřebovat:

  • sezam
  • sojové klíčky
  • rajčata
  • česnek
  • cibule
  • koriandr
  • olivový olej
Jaká je výživová hodnota těchto ingrediencí?

Sezam je zásobárnou stopových prvků, obsahuje sacharidy, bílkoviny, tuky, vlákninu, cukry, škroby, nasycené a nenasycené mastné kyseliny; vitaminy – E, PP, skupiny B; minerály – vápník, sodík, hořčík, fosfor, draslík, železo. Rajčata obsahují lykopen – protirakovinný prvek. Rajčata také čistí cévy od sklerotizujících nánosů. Česnek – jeden z mistrů v obsahu síry a vápníku, obojí je dobré pro kosti. Zelenina a soja obsahují stopový prvek bór dobrý na posílení kostí.

Postup přípravy:

Naklíčenou soju vařte po dobu jedné minuty, ochlaďte. Cibule nakrájíme na kroužky, orestujeme na oleji dozlatova, necháme vychladnout. Sojové boby posolte, přidejte cibuli, jemně nasekaný česnek, sezamová semínka, přidáme nakrájená rajčata, zalijeme olivovým olejem, promícháme a necháme na chvíli odstát.

salmon-omega-31Pokud se vám nelíbí konzumace drůbežího, vepřového a hovězího masa a mléčných výrobků, zařaďte do jídelníčku více ryb, vařte je s kostmi, připravujte z nich aspik a můžete pomoci svým kostem k síle.