21. května si budeme online povídat o léčivých houbách světa i našich lesů. Více info tady.

dsc005691Článek Biologický podzim z pohledu TCM vás seznámí s tím, co se s člověkem děje v období podzimu a jak podpořit své tělo tak, aby podzim co nejlépe zvládlo. Biologický podzim totiž nastává už okolo poloviny srpna a jeho počátek s sebou může přinášet smutek a únavu, neboť podzim vládne orgánu plic (a vedlejšímu „fu“ orgánu tlustému střevu), které mají na starosti mimo jiné kontakt člověka s okolím a náladu. V textu byly kromě informací ode mne použity texty z báječné knihy Renaty Lien Čepelkové Jídlo jako lék podle čínské medicíny.

Vyčerpání

Často se cítíme vyčerpaní už při ranním vstávání – příčinou může být i nadměrná vlhkost v těle, často způsobená nesprávnou funkcí sleziny. Člověk se pak cítí těžkopádný a – přibírá na váze! Dny se krátí, rána a večery nejsou tak teplé jako v létě, takže bychom měli chodit dřív spát – energii shromažďovat, a ne ji vydávat.

Jídelníček by měl začít obsahovat mírně kyselé potraviny, které napomáhají stahování povrchu těla (povrch je řízen právě plícemi) a uzavírání pórů před ztrátou tepla v chladném podnebí. Začínáme omezovat syrové potraviny!

Preferujeme potraviny lehce orestované, podušené, blanšírované či sušené.

stazeny-souborTip:

Namísto syrového jablíčka, které je vlhké a studené, si dejme jablíčko podušené v troše vody (vlastní šťávy) a se špetkou skořice (může být i kapka éterického oleje). Tato forma naše tělo zahřeje a posílí. Zde je recept na ovocný rozvar.

Pro regeneraci plic a tlustého střeva je potřeba zvlhčování. Nejúčinnější potravinou jsou fazole, které umí natáhnout vlhkost, a navíc nás celkově posílí. Vhodná je rýže (neutrální povaha) a jemné bílé druhy zeleniny, neboť bílá barva náleží k podzimu a plicím. Používáme tedy celer, květák, bílou ředkev, pórek, cibuli, v omezeném množství křen – a z obilovin a trav rýži, oves a slzovku. Tyto potraviny plíce posilují a zvyšují imunitu. Vřele doporučuji zvlhčování pomocí hub, ať už jejich přímou konzumací, nebo pomocí přípravku Auricularia – Jidášovo ucho (např. od Mycomedicy).

Jak na nachlazení?

Pomocí vývarů! Dopřávejme si je celou zimu i na snídani, obohacujme slzovkou, přidávejme výše uvedené bílé druhy zeleniny. Zde najdete článek o možnostech přírodní léčby viróz.

03b1eadd713e3e71b98327605d9a669eElement kovu

Podzimu vládne prvek kovu. Jeho orgánům (plicím a tlustému střevu) nejvíce škodí sucho způsobené větrným počasím, topením, cigaretami, kávou a černým čajem a v zásadní míře také stresem. Ke kovu náleží ostrá chuť, která zamezuje množení bakterií, rozptyluje chlad a uvolňuje zablokovanou energii. To je ideální, pokud už se nachladíme.

Na podzim sklízíme plody svého snažení z jara a léta. Rychlá změna počasí většinou bývá zdrojem rychlých prochlazení a „přežijí“ jen ti, kdo se o své tělo dobře starali v průběhu jara a léta a nenarušovali si imunitu.

Sucho škodí plicím a dvojnásob to platí pro lidi s onemocněním plic. I zdraví ale mohou podlehnout působení suchého chladného podzimního větru, který proniká póry do našeho těla a způsobuje nejen respirační nemoci, ale i bolesti šíje nebo hlavy. Pokud na to nejste zvyklí, naučte se to a noste na krku šátek a v noci si balte hlavu do šátku! Ostuda je to jen pro ty, kdo jsou neznalí věci ;-).

shutterstock_90034219Výživová doporučení

Sáhněte po kuchařkách našich babiček – snídejme kaše (nejlépe jáhlové), pórkové a jiné polévky, křenové omáčky a vařme si dlouhé vývary. O těch si povíme něco více v zimě. Hlavně nic studeného! Do jara a léta zapomeňte na led do nápojů, studené nápoje a zmrzliny, byť konzumované v teple domova.

A pokud vás zajímá sezonní, lokální a zdravé vaření, mrkněte sem na naše kurzy!

Skutečně zdravá strava – stránky pro vás o kurzech praktického zdravého vaření!

Titulní obrázek převzat ze stránky http://acupunctureinthepark.com/wp-content/uploads/DSC005691.jpg