Od ledna třídílný cyklus Zdravá strava podle čínské medicíny (online)!

Artha = záměr (sanskr.) byla tématem mého podzimního kurzu v Shanti Yoga Studiu. Níže najdete souhrn toho, co jsme v Artha Yoze prováděli, čím jsme se zabývali a o čem jsme si povídali. Součástí kurzu bylo nejen fyzické cvičení ásan, ale rovněž provádění dechových cvičení (pránájámy), stanovování afirmací a také procvičování pilířů osmidílné jógové stezky, jež jsou důležité pro naplňování životního záměru. Pojďme se na téma podívat blíže.

Afirmace

Pro naplnění životního záměru je možné využívat afirmace = krátká tvrzení, která se opakují nejen kdykoli, kdy si na ně vzpomeneme, ale také v určitých specifických jógových pozicích budujících pevnou vůli a odhodlání (dotahovat/uskutečňovat záměr).

Příklady afirmací:
  • neurčité:
    • „Jsem láska.“
    • „Věřím v nejlepší záměr vesmíru.“
    • „Jsem klidný/á.“
    • „Přitahuji štěstí.“
  • určité:
    • „Mám dostatek peněz.“
    • „Prožívám nejšťastnější období života.“
    • Cestuji po exotických zemích.“

Afirmacemi jsou také mantry – slabiky nebo celé verše, které se opakují a které přitahují záměr, pro nějž byly vytvořeny.

Příklady manter:
  • bídža mantry:
    • Om
    • Ham
    • Yam
    • Lam
  • mantry:
    • Om asato ma sat gamaya. (Od nevědomosti k vědomosti mě veď.)
    • Lokah Samastah Sukhino Bhavantu. (Ať jsou všechny bytosti šťastny.)

Formulování přání:

Přání formulujeme co nejpřesněji a je dobré si uvědomit případné jiné aspekty reality, která jeho splněním může přijít (hlavně ta negativní). Na formulování přání si dávejme pozor – mají tendenci se plnit :-).

Mějme zdravé orgány

Pro realizaci záměru musíme mít podle tradiční čínské medicíny v pořádku některé (a nejlépe všechny) orgánové soustavy.

  • slezina: umožní schopnost oddělit podstatné od nepodstatného; nelpět na ničem jen proto, že je to z nějakého důvodu pro nás pohodlnější
  • játra a žlučník: umožní realizaci toho, co je promyšleno a slezinou vyhodnoceno jako podstatné

Ásany, které nám pomohou budovat realizaci záměru

  • Bojovníci (Virabhadrasana I–III)
  • Židle (Uttkatasana)
  • Obrácený Bojovník (Viparita Virabhadrasana)
  • Prkno na předloktí
  • Obrácený úhel ve výpadu (Parivrtta Parsvakonasana)
  • Vrána (Bakasana)
  • Tanečník (Natarajasana)
  • sestava Loma Viloma

Meditace

Ačkoli zastávám názor, že západní člověk v podstatě nemůže při své rychlé mysli klasicky meditovat ;-), lze meditaci zaměřit na „jednu opici“*. Případně jako meditaci chápat každou činnost, již provádíme – a to tak, že se soustředíme výhradně na ni.

Pokud už ale meditaci zkusíme (tedy tu klasickou) a pokud se nám na pár cenných okamžiků skutečně podaří, uvolníme tím v trvale přetížené mysli prostor pro to, aby v „prázdnotě“ začal konat vesmír. A tehdy se mohou začít dít divy (a plnit přání).

* Indové říkají, že mysl je jako opice. Skáče bez rozmyslu ze stromu na strom (= z myšlenky na myšlenku) a my se snažíme ji pomocí meditace usměrnit tak, aby skákala jen po jednom stromě. Tímto „stromem“ může být třeba mantra So Ham nebo pozorování dechu.